OECD

OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development/ Majandusliku Koostöö ja Arengu Organisatsioon) toetab liikmesriikide majanduspoliitika-alast koostööd (statistilised analüüsid, prognoosid, strateegiad), kuid tegeleb ka majandusarenguga tihedalt seotud valdkondadega nagu haridus, teadus, tehnoloogia, innovatsioon, tööturg, keskkonnapoliitika ja sotsiaalpoliitika.

1961. aastal asutatud OECD asub Pariisis, sinna kuulub 37 riiki. Viimasteks liitujateks olid Kolumbia (2020. a kevadel) ja Costa Rica (2021. a kevadel). Organisatsiooni juhib peasekretär Mathias Cormann.

Eesti sai OECD täisliikmeks 9. detsembril 2010, kuid Eesti eksperdid, sh Haridus- ja Teadusministeeriumist, on olnud OECD tegevustesse kaasatud 1990ndate algusest.  Alates 2011. aasta detsembrist töötab Eesti alalises esinduses OECD ja UNESCO juures Pariisis ka Haridus- ja Teadusministeeriumi esindaja.

Lisainfo

Laura Limperk-Kütaru
Haridus- ja teadusnõunik Eesti alalises esinduses OECD ja UNESCO juures
laura.limperk-kutaru@mfa.ee

Viited

Eesti ja OECD Välisministeeriumi kodulehel

OECD tugevuseks on rahvusvaheliste võrdlevate haridusindikaatorite analüüside koostamine ja haridusvaldkonna statistika. Haridusvaldkonna tegevused on koondunud hariduse ja oskuste direktoraati (Directorate for Education and Skills), mida juhib Andreas Schleicher. Peamistes haridusvaldkonna tegevustes lepitakse kokku OECD hariduspoliitika komitees (Education Policy Committee – EDPC).

OECD pöörab tähelepanu haridussüsteemide kvaliteedi ja tõhususe arendamisele nii kvalitatiivsete (võrdlevad analüüsid ja soovitused) kui ka kvantitatiivsete uuringute kaudu (rahvusvahelised võrdlevad haridusindikaatorite analüüsid ja statistika). Järjepidevalt on suurenenud hariduse ja oskuste direktoraadi rahvusvaheline mõjukus.  Selle üheks näiteks on PISA (Programme for International Student Assessment) uuringu populaarsus. 2018. aastal osales PISA uuringus 79 riiki/majanduspiirkonda ning see arv kasvab iga uuringuga.

OECD teaduse, tehnoloogia ja innovatsiooni direktoraat (Directorate for Science, Technology and Innovation – STI, juht Andrew Wyckoff) tegeleb teaduslikel uuringutel põhinevate soovituste väljatöötamisega. Valdkondliku tööprogrammi kinnitab OECD teadus- ja tehnoloogiapoliitika komitee (Committee for Scientific and Technological Policy - CSTP), mille töös osales Eesti esialgu vaatlejana (2009-2010) ning al 2011. aastast täisliikmena. CSTP ülesandeks on rahvusvahelise teadus- ja arendustegevuse ning innovatsiooni  (TAI) alase koostöö edendamine ning erinevate töögruppide tegevuste koordineerimine. Seni on Eesti osalenud nutika spetsialiseerumise ning  Knowledge Triangle (nn teadmiste kolmnurk) projektides. Eesti Teadusagentuur panustas Global Science Forum'i konkurentsipõhise rahastamise projekti.

Iga 2 aasta järel ilmuvad vaheldumisi teadus-, tehnoloogia ja innovatsioonivaldkonna olulisemaid arenguid kirjeldav Science, Technology and Innovation Outlook ning teadus-, tehnoloogia- ja innovatsioonivaldkonna indikaatorite kogumik STI Scoreboard.  

Eesti osalus OECD haridusalastes tegevustes

Eesti osaleb kõigis olulisemates OECD haridusuuringutes ja -programmides:

  • PISA (Programme for International Student Assessment, Eesti osaleb al 2006. a– hinnatakse 15-aastaste õpilaste teadmisi ja oskusi  funktsionaalses lugemises, matemaatilises ja loodusteaduslikus kirjaoskuses. Loe rohkem siit.
  • INES haridusindikaatorite programm ning alaprogrammid (Indicators of Education Systems, Eesti liitus 2006. a) - üheks olulisemaks väljundiks on kord aastas ilmuv haridusindikaatorite väljaanne "Education at a Glance" (EaG). Eesti andmed kajastusid seal esmakordselt aastal 2007.
  • TALIS (Survey of Teachers, Teaching and Learning, Eesti osaleb al 2008.a) - rahvusvaheline õpetamise ja õppimise uuring, millega kogutakse andmeid õppekeskkonna ja õpetajate töötingimuste kohta. Loe rohkem siit
  • PIAAC (Programme for the International Assessment of Adult Competencies, Eesti liitus 2008.a) -  rahvusvaheline täiskasvanute oskuste uuring, millega mõõdeti arvuti abil esmakordselt täiskasvanute infotöötlusoskusi. Loe rohkem siit
  • CERI (Centre for Educational Research and Innovation, Eesti liitus 2012. a– haridusuuringute ja innovatsiooni keskus, tegeleb nö tulevikku vaatavate, kõiki vanusegruppe hõlmavate ja pikaajalisemate uuringutega.

Lisaks sellele osaleb Eesti erinevates projektides, nagu näiteks „Hariduse ja oskuste tulevik 2030“.

Haridus 2030

2018. aastal kooli läinud lapsed on 2030. aastal noored täiskasvanud. Koolid seisavad silmitsi kasvavate nõudmistega valmistada õpilasi ette kiireteks majandus-, keskkonna- ja ühiskonnamuutusteks, töökohtadeks, mida pole veel loodud, tehnoloogiateks, mida pole praeguseks leiutatud, ja selliste sotsiaalsete probleemide lahendamiseks, mida täna ei osata veel ette näha. Haridus saab anda õppijatele tegutsemis-võimekuse, pädevused ja sihikindluse, et kujundada oma elukäiku ja olla kasulik teistele. Seetõttu on muutused paratamatud.

Projektist "Hariduse ja oskuste tulevik 2030" saab lähemalt saab lugeda OECD veebilehelt

Majandusliku Koostöö ja Arengu Organisatsioon OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development) käivitas 2015. aastal õppimise ja oskuste koostööprojekti "Hariduse ja oskuste tulevik 2030".

Projekti üldeesmärk on kujundada ühine arusaam teadmistest, oskustest, hoiakutest ja väärtustest, mida õpilased ja õpetajad 21. sajandil õppimiseks, õpetamiseks ning üldise heaolu loomiseks vajavad. Selleks on oluline toetada riike leidmaks vastused kahele  fundamentaalsele tulevikuharidust puudutavale küsimusele:

  • milliseid teadmisi, oskusi, hoiakuid ja väärtushinnanguid vajavad tänased õpilased, et olla edukad maailmas aastal 2030. ning seda maailma kujundada?
  • kuidas saab haridussüsteem neid teadmisi, oskusi, hoiakuid ja väärtushinnanguid tõhusalt arendada?

Eesti õppekava mõistes keskendub "Hariduse ja oskuste tulevik 2030" küll põhikooli kolmandale kooliastmele, kuid samavõrd oluline on, et õppimise edenemisele pöörataks tähelepanu läbi kõikide haridustasemete ja ka elukestvas õppes, muutes õppekava ümberkujundamise protsessi tõenduspõhisemaks ja süstemaatilisemaks. Uuenenud õppekavad eeldavad muudatusi nii õppimises kui ka õpetamises, õpilaste ja õpetajate toimevõimekuse avardumist.

I etapp: 2015 - 2018

Projekti esimeses etapis uuriti hariduse ees seisvaid pikemaajalisi väljakutseid, viidi läbi rahvusvaheline õppekavaanalüüs. Põhiküsimus, millele vastust otsiti, oli MIDA õpetatakse ja õpitakse.

Analüüsi tulemusena töötati välja Õppekompass ehk kontseptuaalne õpperaamistik 2030: tuleviku kujundamiseks vajalikud  teadmised, oskused, hoiakud ja väärtused ning ümberkujundavad pädevused ja  põhioskused, millele õppes tuleks keskenduda,  samuti õppija toimevõimekuse kui tuleviku kujundamisel vääramatu asjaolu.

I etapis valmisid mitmed temaatilised raportid, mis hõlmavad teoreetilistele analüüsidele ja riikide praktikatele tuginevaid õppekavaarendusega seonduvaid teemasid.

II etapp: 2019 ja edasi

Projekti teise etapi põhiküsimuseks on see, KUIDAS õpetatakse. Vaatluse all on kolm valdkonda:

  • õpetaja pädevused, õpetajate toimevõimekus (agentsus) ning heaolu
  • õpetaja professionaalne areng ja
  • õpetajakoolituse ning õpetamis- ja hindamisstrateegiate vastavusse viimine õppekava uuendustega.

Koostatakse õpetamisraamistik 2030 (Teaching Framework 2030) st Õpetamiskompass.

Projekti „Hariduse ja oskuste tulevik 2030“ raames toimus Tallinnas 10.-12. mail 2021 virtuaalne globaalfoorum. Foorumi keskmes oli võrdsete võimaluste tagamine hariduses, personaalne ja digitaalne õpe  ning õpetajate kompetentsid selle saavutamiseks. Tutvustati ka Eesti haridussüsteemi ja meie hariduspraktikaid.

Foorumit korraldasid OECD, Haridus- ja Teadusministeerium, Haridus- ja Noorteamet ning Eesti Õpilasesinduste Liit. Osalesid haridusametnikud ja -spetsialistid ning haridustöötajad ja õpilased nii Eestist kui ka teistest OECD liikmesriikidest. 

Foorum on järelvaadatav siit.

  1. Õppekava ülekoormatus: tee edasi (2020);
  2. Loeb see, mida õpilased õpivad: liikudes 21. sajandi õppekava suunas (2020);
  3. Võrdsete võimaluste tagamine õppekava uuenduste kaudu (2021)
  4. Õppekava paindlikkus ja autonoomia (ilmumas – pealkiri kinnitatakse);
  5. Õppekavas hõlmatud väärtushinnangud: parema tuleviku kujundamine (2021);
  6. Ökosüsteemne lähenemine õppekavaarendusele ja rakendamisele (ilmumas – pealkiri kinnitatakse)
  7. Kehalise kasvatuse õppimise muutmine dünaamiliseks ja kaasavaks aastaks 2030 (2019)
  8. Matemaatika õppimise nüüdisajastamine (ilmumas – pealkiri kinnitatakse)

Viimati uuendatud 12.07.2025

search block image