TI-Hüpe
Eesti Vabariigi President Alar Karis on koos Haridus- ja Teadusministeeriumi ning erasektori algatajatega välja kuulutanud uue haridusprogrammi, mille raames saavad Eesti koolinoored ja õpetajad tasuta juurdepääsu maailma juhtivatele tehisintellekti õpirakendustele ning vajalikud oskused nende targaks kasutamiseks õppetöös. Tiigrihüppest inspireeritud haridusprogramm TI-Hüpe 2025 on kavas käivitada käesoleva aasta septembris.
TI-Hüppe eesmärk on hoida Eesti hariduse kvaliteeti tipptasemel, andes õpilastele ja õpetajatele kaasaegsed tehisintellekti õpitööriistad, mis muudavad nad targemaks õppijaks. Suurendades haridussüsteemi kaudu hüppeliselt Eesti noorte tehisintellekti kasutamise oskusi, tõstame eestlaste rahvusvahelist läbilöögivõimet. Plaanis on lõimida tehnoloogia sujuvalt Eesti haridussüsteemi: luua raamistik ja tugisüsteem tehisintellekti lahenduste tõhusaks rakendamiseks õppes.
Täpsem info
Tehisaru juhend koolijuhile, õpetajale ja õpilasele
Julgustame haridusasutusi ja õppijate juhendajaid nägema tehisaru kasutamist muutuste juhtimise võimalusena, mille käigus üle vaadata õpetamisel kasutatavad materjalid, töövõtted ja metoodikad. Erinevate tehisaru rakenduste mitmekesine valik annab võimaluse nende kasutamiseks koolielu erinevates aspektides aega nõudvate ülesannete tegemiseks selleks, et oleks võimalik panustada rohkem aega tegevustesse, mida masin inimese eest teha ei saa. Selle juures tuleb tehisaru kasutada eesmärgipäraselt, eetiliselt (järgides andmekaitse reegleid) ja kriitiliselt (olles teadlik, et loodud sisu võib olla ebatäpne).
- Haridus- ja Teadusministeeriumis valmis 2024. a jaanuaris koolijuhile, õpetajale ja õpilasele mõeldud tehisaru juhend. Tutvu sellega SIIN.
Haridusvaldkonnas toimub tänu tehisaru võimaluste kättesaadavaks muutumisele tehnoloogiline
revolutsioon, mis näitab selgelt, et vajame muudatust selles, kuidas mõtestada õppimisprotsessi
sisu ja eesmärki.
Haridus- ja Teadusministeerium toetab uute tehnoloogiate tekkimisel teadlikkuse
suurendamist (üli)koolides ja õpetajate tasandil ning tehnoloogia eesmärgipärast integreerimist
õppetegevustesse; samuti sellest hoidumist, kui kasutus ei täida õppija arengust lähtuvaid
eesmärke. Kuivõrd tehisaru kasutavate rakenduste valdkonnas toimuv areng on suuresti
etteennustamatu, on tähtis hoida avatud meelt ning leida võimalusi teadmiste täiendamiseks antud
valdkonnas. Oluline, et tehisaru rakenduste kasutamisel oleks nii õpetaja kui ka õppija teadlik
erinevate metoodikate kasuteguritest ning põhifookuses oleks õpitulemuse saavutamine.
Viited :
- „Eetikasuunised haridustöötajatele tehisintellekti ja andmete kasutamise kohta õpetamisel ja õppimisel“
- „Kuidas OpenAI juturobot ChatGPT õppimist ja õpetamist muudab?“
- “Tartu Ülikooli suunis tekstiroboti kasutamiseks õppetöös”
- Tallinna Ülikooli õppematerjal "Tehisintellekt õppetöös"
- Õpetajate Leht "Tekstiroboti kasutust tuvastada ei saa"
- Õpetajale kasulikud tehisaru tööriistad: https://meedia.ut.ee/tehisintellekt/
-
Kas tehisintellekti abil on tõesti võimalik lahendada Eesti koolides antavaid kodutöid?
Jah. Tekstiloomerobotid saavad hakkama pea iga tekstipõhise ülesandega ning seda sõltumata valdkonnast. Uuematesse mudelitesse võib sisestada eestikeelseid kodutöid ilma tõlketa ja ka vastus koostatakse eesti keeles. Vastuste kvaliteet on võrdlemisi kõrge (ehkki vahel teevad algoritmid ka rumalaid vigu) ja tekstiloomerobotid suudavad lahendada ka väga keerukaid ülesandeid. Hetkel jääb ChatGPT hätta vaid spetsiifiliselt Eesti kultuuriloole omaste küsimuste vastamisel.
-
Kas tehisintellekti kasutamine teksti koostamisel on plagiaat?
Vaidlused selle üle, kas matemaatilise mudeli treenimiseks kasutatav algandmestik on kasutusse võetud seaduspäraselt või on sellega rikutud autoriõiguseid, alles käivad. Hetkel ei liigitata tehisintellekti poolt loodud teksti plagiaadiks selle termini mõistes. Plagiaat ehk loomevargus seisneb kellegi teise töö esitamises oma tööna ilma viitamiseta allikale. Tekstiroboti kasutamist olukorras, kus see on selgesõnaliselt keelatud, tuleb käsitleda pigem akadeemilise pettusena, mis on mõistena laiem. Oluline on mõista, et iga õppija vastutab enda esitatud tööde eest ise, olenemata kas ta kasutaks selleks juturoboti, tekstiparendustööriista, tõlketööriista vmt abi või mitte. Täpsemad tehisintellekti kasutamisele viitamise reeglid kehtestab (üli)kool (näide Tartu Ülikooli juhendis).
-
Kas riiklikes regulatsioonides leiab ka praegu piiravaid määratlusi, mis defineerivad lubatu/keelatu piiri ja mida saaks muuseas ka AI puhul kasutada?
Vabariigi Valituse määrustega sätestab gümnaasiumi riiklik õppekava ja põhikooli riiklik õppekava võimaluse reguleerida kooli õppekavas, et kõrvalise abi kasutamise või mahakirjutamise puhul võib kirjalikku või praktilist tööd, suulist vastust (esitust), praktilist tegevust või selle tulemust hinnata hindega „nõrk”. Põhikooli riikliku õppekava ja gümnaasiumi riikliku õppekava kohaselt kehtestab kooli õppekava direktor. Lisaks on kõrvaline abi ja mahakirjutamine reguleeritud Haridus- ja teadusministri määrusega “Tasemetööde ning põhikooli ja gümnaasiumi lõpueksamite ettevalmistamise ja läbiviimise ning eksamitööde koostamise, hindamise ja säilitamise tingimused ja kord ning tasemetööde, ühtsete põhikooli lõpueksamite ja riigieksamite tulemuste analüüsimise tingimused ja kord”.
Tehisintellekti kasutamist õppetöös saab reguleerida kooli õppekavas. Tehisintellekti kasutamine on käsitletav kõrvalise abina, kui see ei ole selgesõnaliselt osa ülesandest.
-
Kas on kuidagi võimalik kontrollida kas õppija on oma töö koostamisel kasutanud tehisintellekti?
Kahjuks saab kontrollida vaid kogu teksti lausalist vastavust ja seda ainult konkreetses programmis loodud AI teksti kohta. Kui tekstis on tehtud muudatusi, näiteks lisatud koma, vahetatud sidesõnu või kasutatud mõnda teist tehisintellekti rakendust, siis ei ole võimalik teksti päritolu selgeks teha. Mitmed ettevõtted võivad tulevikus pakkuda teenuseid, milles lubavad enda abiga juturobotitele jälile saamist. Paraku võib iga inimene luua endale krati, mis muudab juturobotite jälitamise võimatuks. Lisaks on kõrgenenud oht, et näiline tehisintellekti tuvastaja kasutab saadud andmeid kurjasti. Oluline on mõista, et kellegi esitatud teksti sisestamist kolmandale veebilehele võib käsitleda privaatsuse rikkumisena.
10 soovitust õpetajale, kuidas arvestada tehisaruga õppetöö korraldamisel:
-
Loo ülesanded, mis nõuavad kriitilist mõtlemist: Kujunda kodutööd ja klassitööd nii, et need nõuavad sügavamat analüüsi ja isiklikku arvamust, mida AI ei suuda lihtsalt genereerida. Palu õpilastel esitada oma mõtteid ja järeldusi, mida saab toetada isikliku kogemuse või loova lähenemisega.
- Kombineeri tehnoloogia ja praktilised tegevused: Kasuta AI-d kui õppevahendit, mitte ainult lõpptulemuse saavutamise vahendit. Näiteks palu õpilastel analüüsida AI poolt loodud teksti või lahendusi ja hinnata nende täpsust, rakendades kriitilist mõtlemist ja ainealaseid teadmisi.
-
Integreeri grupitööd ja arutelud: Anna kodutöid ja ülesandeid, mis nõuavad koostööd ja arutelusid, mida AI ei saa täielikult asendada. Gruppidevaheline suhtlus ja arutelu võimaldavad õpilastel jagada teadmisi ja õppida üksteiselt, lisades väärtust individuaalsele õppimisele.
- Personaliseeri õppematerjalid: Kohanda kodutööd vastavalt iga õpilase individuaalsetele tugevustele ja arenguvajadustele. Isikupärastatud ülesanded, mis on kohandatud õpilaste huvide ja tasemete järgi, teevad AI kasutamise vähem efektiivseks, kuna need nõuavad individuaalset lähenemist.
- Toeta uurimistööde tegemist: Julgusta õpilasi kasutama AI-d uurimistööde algatamiseks, kuid nõua, et nad lisaksid oma analüüsi, allikakriitikat ja iseseisvaid järeldusi. Õpetage, kuidas kasutada AI-d efektiivse vahendina, mitte ainult lõpptulemuse saavutamiseks.
- Tee ülesanded, mis nõuavad loovust: Kodutööd, mis nõuavad loomingulist väljendust, näiteks essee kirjutamine, kunstiprojektid või loovkirjutamine, saavad vähem mõjutatud AI-st. Palu õpilastel esitada originaalseid ideid, mis põhinevad nende isiklikel kogemustel ja tunnetel.
- Kasuta reflektiivset hindamist: Palu õpilastel kirjutada lühikesi refleksioone või päevikupidamist selle kohta, kuidas nad ülesande lahendasid, mis neile raskusi valmistas ja mida nad õppisid. See aitab tuvastada, kas õpilased tõepoolest mõistsid materjali või kasutasid ainult AI-d vastuste genereerimiseks.
- Anna praktilisi ja käelisi ülesandeid: Ülesanded, mis nõuavad praktilist tegevust, näiteks eksperimendi läbiviimine, joonistamine või käeline töö, on vähem mõjutatavad AI poolt. Palu õpilastel esitada oma töö tulemused koos selgitustega, kuidas nad nendeni jõudsid.
- Paku erinevaid hindamismeetodeid: Kasuta mitmekesiseid hindamismeetodeid, mis ühendavad traditsioonilise hindamise, suulised vastused, praktilised tööd ja projektid. See vähendab õpilaste sõltuvust AI-st, kuna nad peavad näitama oma teadmisi erinevates vormides.
- Arutle AI eetika ja vastutuse üle: Integreeri õppetöösse diskussioonid AI eetilise kasutamise üle. Õpeta õpilasi kasutama AI-d vastutustundlikult ja arendama oma võimeid, mitte ainult toetuma tehnoloogiale. See aitab neil mõista, millal ja kuidas AI-d kasutada, et saavutada parimaid tulemusi.
Lisamaterjalid
13. aprillil ning 20. oktoobril 2023 toimusid Haridus- ja Noorteameti tasuta veebiseminarid „Distantsilt targemaks: AI-AI-AI! Mis sa teed?“
Veebiseminaridel tutvustati erinevaid võimalusi, kuidas tehisintellektil põhinevaid rakendusi õppetöö ettevalmistamiseks ja läbiviimiseks kasutada. Seminarid on järelvaadatavad.
Vaata ka Jaan Aru koostatud lühikokkuvõtet selle kohta, mida õpetajad peaksid tekstipõhise tehisintellekti (ChatGPT) kohta teadma ja kuidas seda kasutada.
Viimati uuendatud 17.06.2025