1. Kuidas leida huviala, mis paneb lapse silma särama?
Mõtle, milles on sinu laps osav? Küsi lapselt, mida ta teha tahaks ja mis teda huvitab. Vastates neile küsimustele leiad vihjeid huviala valikuks.
2. Kuidas valida sobivaim vorm huvialase arengu toetamiseks?
Kui huvialade valikul on suunad käes, küsi lapselt, kuhu ta oma huvialadel unistab jõuda. Kui soovite leida meelepärast tegevust vaba aja veetmiseks, siis kaaluge huvitegevusi üldhariduskoolide, noortekeskuste ja huvikeskuste tegevuste seast. Huvialaga süvendatult tegelemiseks valige huvikoolide poolt pakutavate õppevõimaluste seast.
3. Kuidas valida sobivaim huvihariduse või huvitegevuse pakkuja?
Uuri teenusepakkujalt kolme teema kohta: 1. kes lapsega tegeleb ning kas tal on tööks lastega vajalik ettevalmistus, 2. kus ja milliste vahenditega õpe toimub ning 3. kas õppetegevuste kujundamisel saavad lapsed kaasa rääkida? Nii saad kindluse, et Sinu lapsega tegeleb spetsialist, kes oskab lapsi kaasavalt tagada huvialaseks ning isiksuse arenguks turvalise keskkonna, sh sobivad ruumid ning vajalikud õppevahendid.
4. Mida uurida teenusepakkujalt lastega tegeleva töötaja kohta?
Enne, kui usaldad oma lapse kellegi hoolde, veendu, et juhendajal või õpetajal on lastega töötamiseks sobivad oskused-teadmised-väärtushinnangud. Õpetamiseks ja noortega töötamiseks vajalikke pädevusi hinnatakse nt noorsootöötaja, õpetaja, tantsuspetsialisti, rütmimuusiku, koorijuhi ja treeneri kutse taotlemisel - vt lähemalt siit. Kutset saab kontrollida ka kutseregistrist. Lisaks veenduge, et lastega tegelevatel töötajatel puuduksid selleks piirangud - seda saab vaadata justiitsministeeriumi kodulehelt www.just.ee/kontrollitausta.
5. Milliseid põhimõtteid järgivat huvihariduse ja huvitegevuse pakkujat eelistada?
Jälgi ennekõike seda, et huvialane õpe lähtuks lapsest ning oleks eesmärgistatud. Lapsevanemana selgita välja, milliseid oskusi, teadmisi ja väärtushinnanguid huviala õpe su lapses kujundab.
Huvikoolide puhul on selle juures abiks õppekavad, millega saab tutvuda Eesti Hariduse Infosüsteemis. Õppekavadest võiks teada saada:
- mida laps peaks teatud aja möödudes oskama ja teadma?
- milliseid meetodeid õpetamisel kasutatakse?
- kuidas tuvastatakse, et laps on saavutanud õppele seatud eesmärgid?
6. Kuidas toetada lapse huvialaseid õpinguid?
Enne lapse huvitegevusse või huviharidusse saatmist veendu, et sisu ja vorm on kooskõlas Sinu ning lapse ootuste ja vajadustega. Lähtu oma lapse võimetest ja toeta vajadusel tema otsust tegeleda huvialaga suurema või väiksema intensiivsusega või ka ala vahetada. Huviala õpe võib toimuda nii kahel kui viiel korral nädalas. Kordade arv sõltub nii huvialast kui seatud õpi-eesmärkidest. Teadvusta nii endale kui ka lapsele, et areng ja tulemused nõuavad pühendumist ja mõõdukat pingutust.
Valides teenusepakkuja, kes arvestab iga lapse eripära ning kaasab teda tegevuste kavandamisse, toetad lapse isiksuse ning huvialast arengut turvalises keskkonnas.
Kokkuvõtvalt, veendu huviala ning teenusepakkujat valides, et:
- Lapse huvide ja vajadustega on arvestatud
- Õpikeskkond on tegevuseks sobiv
- Tegevuse juhendaja on sobiva ettevalmistusega
- Tegevus on läbi mõeldud ning kooskõlas lapse ja sinu ootustega
Viited
- Eesti Hariduse Infosüsteem
- Kontrolli tausta
- Kutsete infosüsteemid: kutseregister, kutsete andjad
- Karjääriõppe materjalid E-kooliotis - kuidas leida sobiv huviala ja amet
Viimati uuendatud 09.09.2024