Haridusvaldkonna arengukava 2021-2035 koostamise käigus läbiviidud analüüsid näitasid, et nüüdisaegne õpikäsitus ei ole oodataval määral rakendunud. Kvaliteetse hariduse tagamise ning nüüdisaegse õpikäsituse rakendamise kitsaskohana toodi välja kvalifitseeritud töötajate puudus haridusvaldkonnas, ebapiisav järelkasv ning alustavate õpetajate ametist lahkumise kõrge määr nii alus-, üld- kui ka kutsehariduses. Õpetajate, kutseõpetajate, õppejõudude, koolitajate ja koolijuhtide oskused õppeprotsessi ja -keskkonda mitmekesistada on ebaühtlased, mh ei kasutata maksimaalselt ära digilahenduste potentsiaali. Kriitiline puudus on reaalainete õpetajatest ja kutseõpetajatest, kelle keskmine vanus on kõrge ning järelkasvu napib.
Sarnaste väljakutsete ees seisab ka noorsootöö ja noorte huvihariduse valdkond. Noortevaldkonna arengukavas 2021-2035 tuuakse välja, et selle valdkonna töötajate palgatingimused ja sotsiaalsed garantiid on võrreldes haridusvaldkonnas samaväärset tööd tegevate spetsialistidega oluliselt kehvemad ning enesetäiendamise võimalused piiratumad.
Nüüdisaegse õpikäsituse rakendamiseks ning muudatuste elluviimiseks on vaja süsteemselt toetada haridus- ja noortevaldkonna töötajate professionaalset arengut ning tagada, et haridus- ja noorsootöö valdkonnas töötab piisav arv kvalifitseeritud ja motiveeritud isikuid. Haridus- ja noortevaldkonna töötajate täiendusõppe üldised põhimõtted ning selle rakendamisel osapoolte ülesanded ja vastutus on määratletud Haridus- ja noortevaldkonna töötajate täiendusõppe kontseptsioonis.
Tegevus „Haridus- ja noortevaldkonna töötajate esma- ja täiendusõpe ning järelkasv“ (HANO)
Tegevussuunad 2023-2029
Haridus- ja noortevaldkonna töötajate järelkasvu tagamine ning kvalifikatsiooni tõstmine
Eesmärk on tagada piisaval hulgal kvalifitseeritud ja motiveeritud töötajaid, et rakendada nüüdisaegse õpikäsituse põhimõtteid ning pakkuda kvaliteetseid haridus- ja noortevaldkonna teenuseid. Eesmärgi saavutamiseks:
- käivitatakse Õpetajate Akadeemia. Õpetajate Akadeemia on Haridus- ja Teadusministeeriumi, Tartu Ülikooli ja Tallinna Ülikooli koostööprogramm, mille üldeesmärk on suurendada ülikoolide akadeemiliste töötajate ning koolide ja koolieelsete lasteasutuste õpetajate järelkasvu ning teadus-arendustöö võimekust neljas fookusvaldkonnas – loodusteaduste didaktika, matemaatika didaktika, eesti keele õpetamine muu kodukeelega õpilastele ja lastele, eesti keeles õpetamine ning kaasav haridus.
-
Õpetajate Akadeemia raames töötatakse välja ja rakendatakse senisest paindlikumad õpetajate esma-, täiendus- ja ümberõppe õpirajad ning pakutakse õpetajahariduses uuenduslikku mikrokraadiõpet (mikrokvalifikatsioone) loodus- ja täppisteaduste õpetamise, matemaatika õpetamise ning kaasava hariduse valdkonnas kvalifikatsiooni saavutamiseks ja tõstmiseks. Tallinna Ülikooli mikrokraadiprogrammid ja Tartu Ülikooli mikrokraadiprogrammid;
- pakutakse sihtrühmale paindlikke, kvaliteetseid ja mõjusaid täiendusõppe võimalusi prioriteetsetel teemadel. Peamisteks partneriteks täiendusõppe pakkumisel on Tallinna Ülikool ja Tartu Ülikool;
- Distantsilt Targemaks sarja raames korraldatakse laiema sihtrühmani jõudmiseks prioriteetsetel teemadel lühema kestvusega seminare jt lühemas formaadis õpisündmusi (sh järelevaadatavaid veebiseminare).
Haridus- ja noortevaldkonna asutuste juhtimiskvaliteedi tõstmine ning organisatsioonikultuuri arendamine
Eesmärk on haridus- ja noortevaldkonna juhtide professionaalse arengu süsteemne toetamine, et tagada juhtide aja- ja asjakohased teadmised ja oskused ning asutustes hooliv, koostöine ja demokraatlik organisatsioonikultuur, mis toetab üldpädevuste arengut ja kõigi osaliste heaolu, sh paremat füüsilist ja vaimset tervist, erimeelsuste ja kriiside konstruktiivset lahendamist ning võimaldab igal selle liikmel õppida ja areneda. Eesmärgi saavutamiseks:
- toetatakse haridusjuhi kompetentsi- ja karjäärimudeli kasutuselevõttu;
- pakutakse juhtidele ja pidajatele kvaliteetseid ja mõjusaid täiendusõppe võimalusi;
- korraldatakse mentorite baasväljaõpet ning toetatakse nende professionaalset arengut läbi mentorvõrgustiku tegevuste.
Tallinna Ülikooli poolt pakutavad professionaalse arengu võimalused leiab Haridusjuhtimise Akadeemia lehelt ning Tartu Ülikooli omad SIIT.
Uuringud, analüüsid ja täiendusõppe süsteemi arendamine
Eesmärk on nüüdisaegse õpikäsituse rakendamise tõhustamiseks toetada süsteemselt ja tõenduspõhiselt haridus- ja noortevaldkonna töötajate professionaalset arengut kogu ametikaare üleselt. Eesmärgi saavutamiseks:
- viiakse läbi valdkonna arendamiseks vajalikke uuringuid;
- viiakse läbi tegevusi täiendusõppesüsteemi arendamiseks;
- hoitakse ajakohastena kompetentsimudeleid ning neil põhinevaid arengu- ja tagasiside tööriistu ning vajadusel luuakse uusi;
- viiakse ellu tegevusi valdkonna professionaalide järelkasvu tagamiseks tuginede Haridus- ja noortevaldkonna professionaalide väärtustamise ja ameti atraktiivsuse kasvu kontseptsioonile.
Uuenduslike arendusprojektide rakendamine, täiendusõppe tellimine avatud turul
Eesmärk on pakkuda haridusasutustele võimalust piloteerida uuenduslikke lahendusi nüüdisaegse õpikäsituse rakendamisel ning tagada täiendusõppe pakkumine haridus- ja noortevaldkonna töötajatele valdkondades, kus avatud turul on välja kujunenud vajalik kompetents, mida partnerülikoolid ei ole veel välja arendanud või pole valmis vajalikus mahus ja tingimustel pakkuma (nt kutseõpetajate erialane täiendusõpe).
Lisainfo:
Eneken Juurmann, eneken.juurmann@hm.ee
Tel: 7354060
Viimati uuendatud 30.01.2025