Haridus- ja Teadusministeerium avaldas Kohtla-Järvel läbiviidud järelevalve tulemused, mis näitavad, et üleminek eestikeelsele haridusele on Kohtla-Järve koolides sihikindlalt käivitunud ja pea kõikide koolide üleminekuklasside õpetajad valdavad eesti keelt kõrgtasemel. Rohkem tähelepanu tuleb pöörata õpilastele tugiteenuste pakkumisele ning lõimitud aine- ja keeleõppe ehk LAK-õppe süsteemsele rakendamisele. 

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas rõhutas, et ajaloolise haridusreformi elluviimiseks on vaja, et koolijuhid, õpetajad, lapsevanemad, omavalitsused ja riik tegutsevad ühise sihi nimel. „Järelevalve näitab, et Kohtla-Järve koolid liiguvad järjekindlalt eestikeelse hariduse suunas ja see on meie ühise pingutuse tulemus,“ sõnas minister. „Õpetajatel on ülemineku protsessis keskne roll ja on väga oluline et nad oskaksid rakendada lõimitud aine- ja keeleõppe metoodikat, kus keeleõpe toimub koos aineõppega. Arenguruumi on koolide tugisüsteemidel, et teha aja- ja asjakohane tugi kättesaadavaks kõigile seda vajavatele õpilastele.“ 

Eesti Keele Instituudi pakutavate metoodikakoolituste, sh lõimitud aine- ja keeleõppe metoodika koolituste pakkumine üle Eesti on viimase aastaga oluliselt kasvanud. Õpetajatele pakutakse pikemaid täienduskoolitusi, lühemaid õpisündmusi ja vajaduspõhiseid tellimuskoolitusi. Juhid saavad pöörduda ministeeriumi strateegiliste nõustajate poole, kes abistavad õpetajaid ka metoodilistes küsimustes. 

Järelevalves vaadeldi kokku 91 õpetaja 218 õppetundi, eestikeelseks loeti neist 88%. 1. klasside 60 õppetunnist loeti eestikeelseks 90% ja 4. klasside 133 õppetunnist 85%. Muudes klassides vaadeldud 25 õppetunnist loeti eestikeelseteks 96%. Ahtme Põhikoolis ja Tammiku Põhikoolis olid kõik vaadeldud tunnid eestikeelsed.

Järelevalve tulemused näitavad, et kõikides Kohtla-Järve koolides on õpetajaid, kes on läbinud keelekümbluse või LAK-õppe koolitusi, ent LAK-õppe põhimõtteid igapäevases õppetöös siiski süsteemselt ei rakendata. Paljud õpetajad on koolis tööd alustanud augustis 2024 ning ei ole veel pikematel koolitustel osalenud. Nõutav kvalifikatsioon on ligikaudu pooltel õpetajatel. 

Järelevalve tulemuste kohaselt ei ole Kohtla-Järve koolid suutnud piisavalt tugispetsialiste palgata ega ole leidnud teenust osutavaid spetsialiste ka erasektorist. Viies koolis kokku töötab 13 tugispetsialisti. Samas toimivad kõikides Kohtla-Järve koolides eestikeelsed pikapäevarühmad, kus lapsed saavad õppetöös tuge. Ülemineku toetamiseks on oluline pakkuda rohkem eestikeelset huvitegevust nii koolides kui linnas laiemalt. 

Haridus- ja Teadusministeerium viis Kohtla-Järvel läbi järelevalve, et hinnata, kas kooli pidaja ja koolide juhtkonnad on loonud võimalused eestikeelsele õppele üleminekuks. Vaatluse all oli viis Kohtla-Järve  üldhariduskooli, mille pidaja on Kohtla-Järve linn: Ahtme Põhikool, Kesklinna Põhikool, Maleva Põhikool, Slaavi Põhikool ja Tammiku Põhikool. Järelevalves kontrolliti, kas kooli pidaja ja koolide juhtkonnad on loonud võimalused eestikeelsele õppele üleminekuks, kas Kohtla-Järve linna hallatavad eestikeelsele haridusele üleminevad koolid on taganud vastavalt nõuetele 1. ja 4. klassidele eestikeelse õppe, kas Kohtla-Järve linna üldhariduskoolide 1. ja 4. klasside õppetöö keeleks on eesti keel, kas koolides on piisav arv kvalifikatsiooniga õpetajaid ning kas õpilastele on tagatud õigusaktides nõutud tugispetsialistide teenused.

Järelevalve õiend


 

open graph image